دسته‌بندی نشده

با آب سرد افطار نکنید

با آب سرد افطار نکنید

به هیچ عنوان روزه را با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد باز نکنید زیرا ماده سرد به سرعت جذب بدن شده و عارضه‌های مختلفی همچون درد مفاصل و استخوان، تغییر مزاج معده و سرد شدن آن را در پی دارد.


افطاری

در زمان روزه‌داری، فرد ساعات زیادی هیچ خوراکی مصرف نمی‌کند به همین علت در زمان افطار هر خوراکی به راحتی جذب بدنش می‌شود. بازکردن روزه با «آب سرد» از عادات غلط روزه‌داران است؛ زیرا مصرف نوشیدنی‌های سرد هنگام افطار باعث کمتر شدن خون‌رسانی و به‌دنبال آن ضعف هاضمه و سنگین شدن معده و درد شکم و مشکلات ناشی از سوء هاضمه می‌شود.

در واقع فاصله طولانی میان سحر تا افطار و نیز گرمی هوا باعث می‌شود تا خون‌رسانی دستگاه گوارش در زمان روزه‌داری و به‌ویژه زمان افطار کاهش پیدا کند و به همین دلیل مصرف نوشیدنی‌های سرد باعث کمتر شدن خون‌رسانی و به‌دنبال آن ضعف هاضمه و سنگین شدن معده و درد شکم و مشکلات ناشی از سوء‌هاضمه شود.

باز کردن روزه با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد، علاوه بر عارضه‌های فوق موجب درد مفاصل و استخوان، تغییر مزاج معده و سرد شدن آن نیز می شود.

باز کردن روزه با آب یا شیر گرم همراه با خرما به تقویت معده کمک می‌کند. همچنین خوردن هر خوراکی مرطوب عموماً باعث افزایش رطوبت و سردی معده می‌شود

در هنگام افطار روزه خود را با مواد مرطوب نیز که مزاجاً سرد هستند، نباید باز کرد مثلاً عموم میوه‌ها جزء این دسته قرار می‌گیرند پس توصیه می‌شود روزه خود را با خوردن میوه باز نکنید، همچنین مصرف تخم شربتی در دم افطار توصیه نمی‌شود زیرا این خوراکی‌ها می‌توانند سبب اسپاسم عضلات و کمردرد شود.

باز کردن روزه با آب یا شیر گرم همراه با خرما به تقویت معده کمک می‌کند. بهتر است گشودن روزه با افطار مختصر مثل سوپ گرم حاوی اندکی غلات و حبوبات و سبزیجات، شورباهای ساده، شله‌زرد، فرنی، و حریره بادام خانگی صورت گیرد. خوردن هر خوراکی مرطوب عموماً باعث افزایش رطوبت و سردی معده می‌شود و اولین علامت آن هم نفخ معده است.

روزه برای سلامت بدن است اما هر فردی که با گرفتن روزه به مشکلاتی همچون درد معده، ورم، سوزش، مبتلا می‌شود، می‌تواند با نظر متخصص روزه نگیرد.

در نهایت این که افراد سعی کنند در این ماه بنا به ضرورت از خانه و فضاهای خنک خارج نشوند و خوردن غذاهای سنگین و نیز غذاها و گوشت‌های چرب را کم کنند همچنین از مصرف میوه‌های آبدار و نوشیدنی‌های خنک با فاصله مناسب از افطار یا شام غافل نشوند.


منابع:
فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *