دسته‌بندی نشده

رییس جمهور برخلاف ادعای مساعدت اروپایی ها چهار میلیون افغانستانی

مشهد- ایرنا- رییس جمهور گفت: علی‌رغم این که اروپایی‌ها ادعای بسیاری نسبت به افغانستانی ها داشته اند، اما هیچ گونه مساعدتی در این خصوص نداشته و ندارد، برخلاف اظهار نظر آنها امروز بیش از چهار میلیون افغانستانی میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند.


به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست با خبرنگاران در مشهد، افزود: جمهوری اسلامی نسبت به عزیزان افغانستانی احساس مسوولیت می‌کند، برخلاف اروپایی ها که مسئله افغانستان را فقط برای امیال و خواسته های سیاسی خود دنبال می کنند.


وی گفت: امروز آنچه در داخل افغانستان مهم است شکل گرفتن حاکمیت فراگیر در این کشور با حضور همه گروهها و اقوام است .


رییس جمهور در پاسخ به مساله اتباع افغانستانی مقیم خراسان رضوی نیز، ادامه داد: تحصیل، نحوه زندگی و اشتغال این اتباع برای ما مهم است و باید دنبال شود لذا پیش بینی کردیم ساز و کار و مرکزی به عنوان سازمان مهاجرین شکل بگیرد و دفاتری نیز از آن سازمان در خراسان رضوی و دیگر استانها کار دفتر مرکزی درتهران را دنبال کند.


رئیسی خاطر نشان کرد: اداره اتباع در وزارت کشور و استانداری ها به عنوان سازمانی برای پیگیری کار اتباع افغانستان کافی نیست، این عزیزان مسلمان و متدین هستند و مشکلات آنان را باید مشکلات خودمان در نظر بگیریم.


حمایت از تولیدات داخلی در کنار نظارت بر بازار


وی درباره نحوه کنترل و نظارت بر قیمت کالاهای تولید داخل نیز، گفت: اگر ما جلوی واردات بی رویه را گرفتیم و به تولید فناورانه داخل میدان دادیم باید قیمت گذاری را کنترل کنیم تا به مردم اجحاف نشود.


رییس جمهور ادامه داد: از سازمان‌هایی که در این رابطه مسوولیت دارند، سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده در وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این نهادها وظیفه دارند میزان ارزش کالای تولید را مشخص کرده و میزان سود فروشندگان را نیز برای حق العمل کاری در نظر بگیرند.


رئیسی گفت: اگر بازار رها شود تا تولید کننده به هر میزانی که بخواهند کالای خود را به هر قیمت بفروشد، قابل قبول نیست، دولت نباید اجازه دهد به مردم اجحاف شود، البته اگر تولید به میزان کافی باشد تا بتواند مصرف را به شکل کامل پوشش دهد عرضه و تقاضا می تواند قیمت را تنظیم کند.


وی گفت: اما در جو اقتصادی که ما داریم و دشمن نیز در حال دشمنی و جنگ اقتصادی است و در شرایطی که سودجویان و سوداگران به دنبال اختلال در بازار هستند، وظیفه متولیان، نظارت کامل بر بازار است تا مردم بدون اجحاف به کالای مورد نیاز خود دست پیدا کنند.


در اجرای سیاستها تعارض داخلی نداریم


رییس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص وقایع رخ داده در ورزشگاه امام رضا(ع) در مشهد، گفت: تعارضی در اجرای سیاست ها در کشور وجود ندارد اما برخی در اجرای تصمیمات تعارض هایی دارند.


رئیسی ادامه داد: همه موظف هستند قوانین و تصمیمات کشور را اجرا کنند اما گاهی مدیران وظیفه ای که به عهده دارند را درست انجام نمی‌دهند این مسئله در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و دیگر بخش ها نیز دیده شده است.


وی گفت: باید تاکید شود، دستگاه‌ها سلیقه‌ای عمل نکنند و قانون را مدنظر داشته باشند و سیاست های نظام را دنبال کنند.


در موضوع بافت پیرامون حرم رضوی به استاندار اختیارات داده می شود


رییس جمهور همچنین گفت: یکی از زیرساختهایی که تحقق آن می تواند زیارت در مشهد را تسهیل کند، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است، مسائل ساماندهی این بافت در سال های گذشته نیز مورد توجه بوده است.


رئیسی گفت: برای رفع این مسئله به دنبال دادن اختیارات بیشتر به استاندار خراسان رضوی با تشکیل کارگروه های لازم برای بافت پیرامونی هستیم.


وی ادامه داد: مسئله مشارکت مردم و حضور آنها و نقش دادن مردم در بحث بافت پیرامونی بسیار مهم است، در گذشته کارهایی در این رابطه انجام شده اما مردم چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته و مردم نسبت به برخی کارها اعتراض داشتند، چراکه به اندازه لازم به آنها در باب بافت پیرامونی نقش داده نشده است.


رییس جمهور مسئله بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال  را از اولویت های خراسان رضوی دانست و گفت: امسال رهبر معظم انقلاب سال را “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی” نامگذاری کرده اند از طرفی استان خراسان رضوی پارک های علم و فناوری خوبی دارد که اگر برای توسعه کمی و کیفی آنها برنامه ریزی شود می تواند در توسعه اشتغال نقش داشته باشد.


رئیسی به بازدید خود و برخی اعضای هیات دولت از پارک علم و فناوری خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوان تولیدات پارک های علم و فناوری را تجاری سازی کرده و هم در جهت اشتغال به کار بگیریم لازم است برای آنها برنامه ریزی انجام شود، همین شرکت های دانش بنیان در پارکها در دیدارهای صورت گرفته پیشنهادهایی داشته اند.


وی راه مقابله با حاشیه نشینی در مشهد و دیگر شهرهای مهاجر پذیر را تقویت اقتصاد روستا دانست و گفت: دولت در روستاها آب، برق، جاده و خانه بهداشت داده  اماباید دید چرا باز هم روستایی به حاشیه شهر می آید، علت این است که کار کشاورزی در روستا صرف نمی کند.


رئیس جمهور گفت: کشاورزی و درآمد آن برای روستائیان قابل پیش بینی نیست و تضمینی نیز برای فروش مناسب آن وجود ندارد، لذا باید به دنبال فعال کردن اقتصاد روستا و پیش بینی پذیری به صرفه نمودن کشاورزی باشیم .


رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند و اکنون پس از پایان دیدار وزرا از مشهد و شهرستانهای دیگر استان اعضا هیات دولت در شورای اداری خراسان رضوی شرکت کرده اند.


رییس جمهور را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان،آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می کنند.


آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است. 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *