دسته‌بندی نشده

زیبنده نیست که نمازخانه های ادارات از امکانات حداقلی محروم باشند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری بازرس کل چهارمحال‌وبختیاری گفت: زیبنده نیست اتاق مدیران ادارات تا حد بالایی مجهز و مجلل و نمازخانه‌های این اماکن محروم از حداقل امکانات باشد.


«علی احمدی» هفتم دی‌ماه در نشست دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی چهارمحال ‌وبختیاری، با اشاره به اینکه خدمت به خلق خدا در ادارات اهمیت بسیار بالایی دارد اما نباید این‌گونه باب شود که کارمندی نماز اول وقت را به دلیل خدمت به ارباب رجوع از دست بدهد، اظهار کرد: اجماع علما و فقهای بزرگوار بر این است در محدوده ۲۰ دقیقه که برای برپایی نماز جماعت در ادارات پیش‌بینی شده است، به تأخیر انداختن خدمت به ارباب رجوع اشکالی ندارد مگر آنکه ارباب رجوع اصرار بر دریافت خدمت داشته باشد.


وی با استناد به منویات مقام معظم رهبری در پاسخ به پرسشی از ایشان مبنی بر ارجحیت نماز جماعت یا خدمت به ارباب رجوع در ادارات، ادامه داد: ایشان قائلند «با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه و تأکید زیادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشی را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری نماز خود را به‌طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند. ولی باید به گونه‌ای مقدمات کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله‌ای برای به تأخیر انداختن کارهای مراجعان نشود». 


احمدی بیان کرد: برکات نماز زمینه‌ای را فراهم می‌کند که روابط و تعاملات احیاناً منفی کارمند با ارباب رجوع یا دیگر کارمندان به روابط حسنه تبدیل شود، به‌ویژه نمازهای جماعت ادارات هرچقدر با شکوه و عظمت برگزار شود پرفضیلت‌تر خواهد بود.


بازرس کل چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه مدیران نقش کلیدی و راهبردی را در اقامه نماز جماعت ادارات بر عهده دارند، گفت: مدیر اگر انسان معتقدی باشد، زیرمجموعه او نیز تأسی خواهد کرد زیرا نگاه برخی کارمندان این است که وقتی مدیر اهل نماز اول وقت به جماعت نباشد، از آنان نیز نباید انتظاری داشت. اگر کارمندان از حیث دینی و اعتقادی تقویت شوند، حتی نیاز به بازرس نیز نخواهد بود. 


احمدی افزود: مطالبه ما از طلاب حوزه علمیه و ائمه جماعات که به‌صورت مکاتبه نیز درخواست شده این است که وضعیت نماز و احیانا موانع و کاستی‌هایی را که در مسیر برپایی این فریضه الهی در ادارات وجود دارد به ما اطلاع دهند. رویکرد بنده این است که به هر اداره بروم، پیش از رفتن به اتاق مدیر به نمازخانه سرکشی و اگر کاستی وجود داشته باشد، از مدیر دستگاه مطالبه‌گری می‌کنم. زیبنده نیست اتاق مدیران ادارات تا حد بالایی مجهز و مجلل و نمازخانه‌های این اماکن محروم از حداقل امکانات باشد.


وی در ادامه با تأکید بر اینکه ادارات در حوزه تجهیز نمازخانه‌ و ترویج فعالیت‌های دینی با محوریت نماز هم اعتبار و هم تکلیف دارند، توضیح داد: لیست اعتبارات فرهنگی ادارت مشخص است و اینکه اداره‌ای بهانه بیاورد که به علت نبود بنیه مالی نمی‌تواند در این مسیر کار کند قابل قبول نیست؛ بازرسی منعی ندارد و مکاتبه خواهد کرد که ادارات از باقیمانده اعتبارات فرهنگی سال ۱۴۰۲ برنامه‌های شکلی و محتوایی را برای ترویج نماز، با محوریت ستاد اقامه نماز استان هزینه کنند.


بازرس کل استان تأکید کرد: همین‌جا اعلام می‌کنم که بازرسی هیچ منعی برای ادارات در راستای برگزاری و اجرای مباحث ترویجی و تبلیغی نماز و مباحث دینی و اعتقادی ندارد لذا انتظار می‌رود نهادهای نظارتی بهانه ادارات نباشد. برای مدیران دستگاه‌ها می‌نویسم که تشویق ماهانه با دو ماه یکبار برای کارمندان فعال در نماز ادارات در نظر بگیرند. 


احمدی در پایان تأکید کرد: علل عدم حضور کارمندان در نمازهای ادارات جای آسیب‌شناسی فوری دارد و می‌طلبد به این موضوع از سوی اهل فن و مشاوره با ظرافت پرداخته و حتی‌الامکان رفع شود.


در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کریمی، دبیر ستاد اقامه نماز استان با استناد به آیاتی از قرآن کریم ناظر بر جایگاه اقامه نماز، اظهار کرد: خداوند در قرآن تأکید دارد که یاد و ذکر خدا در پرتو نماز حاصل می‌شود و این فریضه الهی باعث آرامش دل‌ها می‌شود.


وی برخی موضوعات و مشکلات حوزه اقامه نماز در ادارات را یادآور شد و ادامه داد: ایاب و ذهاب ائمه جماعات ادارات، عنایت به تجهیز نمازخانه‌های ادارات، جابجایی ائمه جماعات بدون هماهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان به عنوان تنها مرجع اعزام مبلغان به ادارات، اهتمام بیشتر ادارات به ارائه گزارش‌های خود در سامانه «سجاده» به عنوان مرجع ارزیابی عملکرد ادارات در حوزه اقامه نماز از جمله برخی مطالبات ما از ادارات است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرراهنمای خرید شیرآلات توکار بصورت اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *