دسته‌بندی نشده

۸۰ درصد دیابت نوع ۲ با سبک زندگی صحیح قابل پیشگیری است

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: ۸۰ درصد موارد ابتلا به دیابت نوع ۲، با سبک زندگی صحیح قابل‌پیشگیری است.


حامد جز جلالیان در همین خصوص از شناسایی بیش از ۳۰۰۰ بیمار قطعی مبتلا به دیابت از ابتدای سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد و افزود: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه تاکنون ۲۷۵۰ نفر مشکوک به دیابت شناسایی و برای تأیید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده‌اند.


وی عنوان کرد: در این پویش حدود ۲۰ هزار فرد در مرحله پیش دیابت شناسایی شده‌اند که تحت مراقبت توسط بهورز و مراقبین سلامت قرار خواهند گرفت.


 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور بیان کرد: دیابت یک بیماری جدی و مزمن است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند انسولین کافی تولید کند و یا به طور مؤثر از انسولینی که تولید می‌شود استفاده کند و نتیجه آن افزایش قند خون به طور مزمن است.


جزجلالیان در رابطه با بیماری دیابت توضیح داد: دیابت انواع مختلف دارد از جمله دیابت نوع یک که در سنین پایین‌تر رخ داده و ۵ تا ۱۰ درصد از کل موارد مبتلا به دیابت را تشکیل می‌دهد در نتیجه نوعی اختلال خود ایمنی ایجاد می‌شود به این معنی که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های تولید کننده انسولین در غده لوزالمعده حمله کرده و توانایی بدن در تولید انسولین را از بین می‌برد.


وی با بیان اینکه از عوامل خطرزا در این نوع از دیابت می‌توان به عوامل وراثتی، عفونت‌ها، مواد سمی و شیمیایی اشاره کرد، گفت: دیابت نوع ۲ که ۹۰ تا ۹۵ درصد از کل موارد ابتلا به دیابت را تشکیل می‌دهد، در افرادی دیده می‌شود که به دلیل مقاومت به انسولین دچار کمبود نسبی انسولین هستند. این نوع از دیابت ارتباط قوی با کم تحرکی، اضافه وزن و چاقی دارد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: پارسال نیمی از مرگ‌ها به علت دیابت به صورت زود هنگام (در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال) اتفاق افتاده است.


وی افزود: متأسفانه به علت افزایش شیوع عوامل خطر بیماری از جمله ورزش ناکافی، تغذیه نامناسب، عدم مدیریت استرس و افزایش مصرف الکل و دخانیات شیوع این بیماری نیز رو به افزایش است. این بیماری تا مراحل پیشرفته بیماری علامتی ندارد.


جزجلالیان با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد ابتلا به دیابت نوع ۲، با سبک زندگی صحیح قابل پیشگیری است، افزود: خوشبختانه تشخیص و کنترل و پیشگیری از عوارض بیماری با مراجعه منظم و انجام غربالگری سالیانه در مراکز بهداشتی و درمانی امکان‌پذیر است.


وی اظهار کرد: بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند به طور منظم به صورت ماهیانه به مراقب سلامت در شهر و بهورز در روستا و هر سه ماه یک‌بار به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه نموده و ضمن مراقبت و دریافت آموزش‌ها با کنترل بیماری زندگی سالمی داشته باشند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *