دسته‌بندی نشده

بررسی احکام حوزه انرژی برنامه هفتم در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی احکام مرتبط با حوزه انرژی و جمع بندی پیشنهادات دستگاه های مرتبط با این حوزه در لایحه برنامه هفتم توسعه در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.


مصطفی نخعی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: در نشست امروز کمیسیون لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه انرژی مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادات دستگاه های اجرایی نظیر وزارت نفت، نیرو، سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه های مربوطه مورد بررسی اجمالی قرار گرفت که ان شاءالله پیشنهادات جمع بندی نهایی خواهد شد و به عنوان پیشنهادات کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارسال خواهیم کرد.


نخعی گفت:‌ در لایحه دولت برخلاف انتظار ما خیلی بخش انرژی جامع و کامل دیده نشده است. ظاهرا بیشتر تمرکز روی موضوعاتی مانند ناترازی و بهینه سازی بوده و به برخی موارد دیگری که در حوزه انرژی باید برای پنج سال اینده تعیین تکلیف شود، پرداخته نشده بود.


نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به عنوان مثال شفافیت در اصلاح رابطه مالی بین شرکت ملی نفت و دولت یکی از موارد مغفول مانده بود. موضوع حساب سرمایه گذاری نفت و گاز یا موضوعات مربوط به ذخیره سازی گاز طبیعی که ظرفیت کمی ذخیره سازی داریم دیده نشده بود. باید در برنامه هفتم به صورت شفاف برای توسعه ذخیره سازی گاز در کشور برای عبور از بحران هایی که عموما در زمستان با آنها مواجه هستیم، برنامه داشته باشیم.


وی در ادامه تاکید کرد: برای تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه و برای صندوق بهینه سازی مصرف انرژی و موضوعات مربوط به ساختار باید برنامه ریزی صورت گیرد. حقیقتا ما در حوزه مصرف یعنی بهینه سازی  و مدیریت مصرف ساختار جامع و کاملی را در کشور نداریم. عمدتا وزارت نفت و نیرو بر تولید تمرکز دارند و برای مدیریت مصرف واحدهایی را زیر مجموعه خود دارند که فاقد کارکرد حکمرانی لازم در کشور است.


سخنگوی کمیسیون انرژی افزود: نیاز است که ساختار متناسبی پیش بینی شود. پیشنهاد ما تشکیل معاونت انرژی برای اصلاح ساختار بهینه سازی است که بخش بهینه سازی مصرف متولی مشخصی داشته باشد. در خصوص جمع اوری گازهای مشعل و بانکرینگ که صنعت مهمی است باید در برنامه هفتم موارد لازم دیده شود. بخش زیادی از اهداف برنامه پنجم و ششم به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب متناسب با احکام برنامه این اهداف تحقق پیدا نکردند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرآموزش چاپ و بسته بندی توسط حامد ایرانپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *