دسته‌بندی نشده

۹۹ درصد از ابلاغهای قضایی در نوشهر به صورت الکترونیک انجام می شود

ایسنا/مازندران رئیس دادگستری نوشهر، بهره گیری از سامانه هوشمند را علت اصلی کوتاه شدن زمان رسیدگی به پرونده ها برشمرد و گفت: در گذشته ابلاغ قصایی به صورت سنتی بود اما در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد از اوراق قضایی به صورت الکترونیک انجام می‌شود.


به گزارش ایسنا، حمزه علیپور شامگاه یکشنبه ۴ تیرماه در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد دستگاه قضا در شهرستان نوشهر پرداخت و اظهارکرد: در یک سال گذشته ۱۱۳۷ پرونده از سال باقی مانده بود که طی این مدت ۱۶ هزار و ۸۹۲ فقره پرونده وارد شد که ۱۷ هزار و ۸۶ پرونده مختومه شد و ۹۴۳ فقره نیز باقی مانده است.


وی با اشاره به موجودی پرونده در شورای حل اختلاف، افزود: از سال گذشته ۳۴۶ فقره پرونده باقی مانده بود و طی یک سال ۸۲۴۳ فقره وارد شد و ۸۳۲۶ فقره مختومه شد که آمار عملکردی رشد ۹۲ درصدی را نشان می دهد.


وی از رتبه نخست دادگستری نوشهر در زمینه صلح و سازش در شورای حل اختلاف  خبر داد و یادآور شد: شواری حل اختلاف برگرفته از بطن مردم است و بخش عظیم پرونده ها با این شورا حل می‌شود.


رییس دادگستری نوشهر تصریح کرد: تمامی دعواهای خانوادگی به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود؛ از این رو در سال گذشته رسیدگی  ۷۸درصد پرونده ها منتج به سازش شد.


علیپور اطاله دادرسی و طولانی شدن رسیدگی به پرونده های قضایی  را یکی از علل نارضایتی  مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: سیاست اخیر دستگاه قضا ضمن دقت، سرعت در رسیدگی به پرونده‌ها است.


وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده را درگذشته ۷۶روز اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر در شورا به صورت میانگین ۲۵ روز است و کمتر از ۱۰ روز وقت رسیدگی در دادگاه مشخص می شود.


وی چابک سازی کل پرونده ها را یکی از مهم ترین اقدامات برشمرد و خاطرنشان کرد: تنها ۱۱۰ فقره پرونده مسن یعنی بیش از یکسال در دادگاه وجود دارد.


علیپور با اشاره به تعامل با دستگاه های اجرایی خصوصا بانکها در مورد ثبت ثنا، گفت: این موضوع موجب تسریع در امر رسیدگی می شود.


وی استفاده از سامانه هوشمند را موجب کاهش اطاله دادرسی در استعلامات قضایی عنوان کرد و ادامه داد: تعداد ۲۸ استعلام برخط داریم و هدف از آن تسریع در خدمات رسانی است.


رئیس دادگستری نوشهر، هوشمند سازی و پرونده های بدون‌کاغذ را یکی از اقدامات موثر دستگاه قضایی دانست و اضافه کرد:


در پرونده الکترونیک صفحه کاغذی وجود ندارد و متقاضی از اخرین اقدامات قضایی پرونده خود مطلع می شود و امکان گم شدن در این خصوص وجود ندارد.


علیپور، جلوگیری از بایگانی و صرفه جویی در مصرف کاغذ را از مزایای آن برشمرد و اعلام کرد: بیش از ۹۳درصد پرونده ها در دادگاه و صد درصد پرونده‌ها در شورای حل اختلاف به صورت الکترونیک انجام می شود.


وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط با زندانی نیز به صورت الکترونیک انجام می شود، افزود: ارتباط شخص زندانی با مقام قضایی به صورت ویدیوکنفرانسی با زندان برگزار می‌شود .

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *